مشکلات یادگیری و رفتاری

بررسی مشکلات یادگیری و رفتاری

مشکلات ریاضی

اختلال ریاضی

در این گروه کودکان نقص جدی در یادگیری مهارت های ریاضی از شناخت اعداد گرفته تا عملیات ریاضی و مسائل مربوط به ادراک فضایی و حل مسئله دارند . معمولا این مشکل به حدی است که در تحصیل و زندگی روز مره مرتبط با مهارت های ریاضی ایجاد اختلال کرده است ومعمولا ربطی به مشکلات حسی ( بینایی و شنوایی ) و امکانات آموزشی ندارد.

دراینجا برخلاف دیدگاه نادرست عامه مردم که به عدم استعداد فرد در درس ریاضی تکیه دارد ؛ علت واقعی نقص در یادگیری مهارت های مربوط به ریاضی می باشد که با نامهای دیس کالکولی یا اختلال در محاسبه مشخص می شوند . در اینجا نیز ممکن است یک یا تعدادی از مهارت های مختلف به شرح زیر دچار اشکال شوند .

 1-     مهارتها ی زبانی : نقص در درک یا نام گزاری اصطلاحات ریاضی ( عملیات) ، مفاهیم و رمز گشایی یا حل مسائل نوشته شده با نمادهای ریاضی .

 2-     مهارت های ادراکی : مثل باز شناسی یا خواندن نمادهای عددی یا علائم حسابی و گروه بندی اشیا ء .

 3-     مهارتهای توجه : مثل رونویسی درست از اعداد و اشکال ، به یا د سپردن عددی که به ستون بعد اضافه می شود و رعایت علائم ریاضی .

 4-     مهارتهای ریاضی : مثل پیروی از توالی مراحل ریاضی ، شمارش اشیا ء و یادگیری جدول ضرب . نکته قابل توجه آنکه گاهی در این گروه نقص در مهارت های پایه ای تر مانند در ک مفاهیم متضاد مانند( سبک و سنگین ، بسته و باز ، پر و خالی ، چپ و راست ؛ دور و نزدیک ، درک ارزش پول ، درک زمان ( گفتن ساعت ) و یا فتن جهت ها ی مختلف ) نیز دیده می شود که اهمیت آن نباید از نظر دور ماند .

   

ملاکهای تشخیصی اختلال در ریاضیات

الف :توانایی ریاضی که به کمک آزمون های استاندارد شده فردی اندازه شده است ، با توجه بهسن تقویمی و هوش اندازه گیری شده و تحصیلات متناسب با سن فرد به میزان قابل ملاحظهای پایین تر از حد انتظار است .

 ب: اختلال درملاک الف در پیشرفت تحصیلی یا فعالیت های زندگی روزمره که مستلزم توانایی ریاضی استبه طور چشم گیری تاثیر می گذارد .

 ج: اگر یکنقیصه حسی وجود داشته باشد مشکلات در توانایی ریاضی معمولا برمشکلات همراه با نقیصهاضافه می شود.

تذکر کدگذاری: اگر یک حالت طبی عمومی (مثلاًنورولوژیکی) یا نقص حسی وجود داشته باشد، آن را روی محور سه کدگذاریکنید.

(2000     TR-DSM- IV)

 علایم اختلال ریاضی

اختلال ریاضی معمولا با علائمی ظاهر می شود که شناخت دقیق آنها به تشخیص درست کمک زیادی خواهد کرد . در ذیل این علائم را با مثالهایی برای درک بهتر خواهیم آورد .

در اینجا عدم توانایی درک صحیح ازمفهوم عدد به راحتی به چشم می خورد که خود ممکن است عامل ایجاد کننده مشکلات بیانی یا مشکلات دیداری و نوشتاری در فرد باشد .

 مشکلات مربوط به اعداد

-شمارش طوطی وار : کودک در شمارش اعداد مشکل دارد و شامل رعایت توالی اعداد ، ویا خود شمارش می شود.

 - مفهوم عدد : مثلا کودک مفهوم عدد 3 را نمی داند یعنی نمی تواند 3 مهره را جدا کند .

 -         ارزش عدد : کودک نمی داند 3 از 2 بزرگتر است و بر عکس .

 -خواندن عدد : ممکن است در خواندن اعدادویا خواندن اعداد شبیه به هم اشتباه کند مثلا 2و 3 ، 4و6 یا جهت خواندن را رعایت نمی کند مثلا 12 را 21 می خواند . ( در موارد شدید حتی قادر به خواندن عدد نیست )

مشکلات نوشتن :

-         کپی عدد : هنگام رونویسی عدد مشکل دارد .البته این  موضوع ارتباط مستقیمی با اختلال در نوشتن دارد .

 

-         نوشتن عدد : نوشتن عدد نیاز به استفاده از حافظه دارد . بنابراین گاهی کودک شکل عدد را فراموش می کند و یا اعداد شبیه به هم را اشتباه می نویسد . مثلا 3 را 2 می نویسد ( مربوط به توجه ) یا شکل عدد را نمی داند یعنی 3 را 5 می نویسد . گاهی  مشکل مربوط به جهت یابی است  و عدد را وارونه می نویسد مثلا 3 را ـــــــ  یا 27 را 72 می نویسد .

 عملیات ریاضی

- علامتها را نمی شناسد : کودک نمی داند + یعنی جمع بنابراین ممکن است اشتباه کند یعنی    1=2+3

 - مفهوم عملیات را نمی داند : کودک مفهوم جمع یعنی اضافه شدن ، منها یعنی کم شدن را نمی داند .

 -  اشکال در نحوه عملیات : گاهی کودک هنوز از انگشتان برای عملیات استفاده می کند ، این موضوع در سطوح بالاتر مانند جمعهای اعداد دورقمی و... مشکلات بیشتری را ایجاد می کند .

 -  اشکال در درک ارزش مکانی : کودک یکان و دهگان و در نتیجه انتقال عدد به ستون بعدی را نمی داند ویا در زیر هم نویسی اعداد مشکل دارد  مثلا

                      3 2                                    6 2

                      7 1  +                                   2 +

                     0 1 3                                   6 4   

این مشکل در ضرب اعداد بیشتر نمود پیدا می کند .

 -         حل مساله : گاهی کودک علیرغم اینکه عملیات ریاضی بلد است ، در درک مسایل ریاضی مشکل دارد و نمی تواند روابط بین اجزای مساله را درک کند.

 

+ نوشته شده در  88/12/26ساعت 10:1  توسط زین العابدین حسین زاده  |